Brugge is de voedingsbodem voor veel kwalitatieve restaurants, bekende chefs, lokale foodies en producten van eigen bodem. Brugge – en bij uitbreiding de Brugse regio – heeft nog steeds de hoogste concentratie Michelinsterren per inwoner. Dit neemt echter niet weg dat de gastronomie als sector momenteel een enorme transitie ondergaat. Ook Brugge voelt en hoort de uitdagingen waar chefs én ondernemers de dag van vandaag mee geconfronteerd worden. Al jaren worden initiatieven opgezet waarmee het stadsbestuur lokale gastronomie op de kaart zet. Dankzij het project ‘Flavourite Bruges’ worden deze inspanningen nu versneld en geïntensifieerd.
“Vandaag lanceren we ‘Flavourite Bruges’”, zegt burgemeester Dirk De fauw. “Het is dé vlag die alle bestaande en nieuwe initiatieven kunnen gebruiken om te tonen dat ze trots zijn op de Brugse gastronomie. Kookeet bijvoorbeeld zal dan in de toekomst onder zijn naam ‘Flavourite Bruges’ vermelden. Op deze manier creëren we een culinair eco-platform dat mensen verbindt met en door de gastronomie. Wat Antwerpen is voor de mode, wil Brugge zijn voor de gastronomie.”
Schepen van Werk en Ondernemen Pablo Annys: “Hiervoor gaan we nog meer samenwerken met onze wereldvermaarde scholen (Ter Groene Poorte, Spermalie, FCAC), onze gastronomische chefs, de lokale en internationale foodies, organisaties actief in de gastronomie (Brugs Foodlab, Brugge Plus, …), online platformen, de streekproductenproducenten, …. om via een reeks interessante experimenten en initiatieven de gastronomie van de toekomst mee vorm te geven. Iedereen met een hart voor gastronomie roepen we op om hieraan mee te werken.”
Voorzitter Brugge Plus Franky Demon: “2022 wordt dus een culinair jaar! Gisteren zijn we met Brugge Plus uit de startblokken geschoten met Kookeet. Er is een open call naar de Brugse chefs vertrokken waar ze zich kunnen inschrijven om deel te nemen aan de volgende editie op 24, 25 en 26 september. De chefs maken Kookeet, we bieden hen een boeiende formule aan om hun creativiteit alle kansen te geven. We verhuizen nog steeds naar de uitgestrekte weide van het Grootseminarie waar het publiek een culinaire ervaring zal beleven die op restaurant niet mogelijk is. Momenteel werken we achter de schermen hard verder en pakken eind mei graag uit met de deelnemende chefs en het programma. Kortom, ook Kookeet slaat een nieuwe weg in om de Brugse gastronomie nog meer op de kaart te zetten.”
Verbindingspersoon
Het project ‘Flavourite Bruges’ krijgt een coördinator die de komende twee jaar alle acties zal uitwerken. De coördinator zal de verbindingspersoon zijn tussen alle belanghebbenden en op zoek gaan naar nieuwe gastronomische opportuniteiten die in de stad kunnen plaatsvinden.
Schepen Pablo Annys: “Toerisme en gastronomie vormen belangrijke economische speerpunten, samen goed voor 6.000 werknemers. De Brugse regio kan prat gaan op heel wat culinaire topadresjes waar onze inwoners geregeld kunnen tafelen. Deze fierheid dragen we vanaf nu uit met een coöperatief merk dat ook voor verblijfstoeristen een extra stimulans kan zijn om een gastronomisch weekend Brugge te boeken. Alles wat culinair en gastronomisch is, komt samen in Brugge. Het logo van ‘Flavourite Bruges’ weerspiegelt niet voor niets de ‘excellentie’ van Brugge als gastronomisch ecoplatform.”
Eind vorig jaar mocht Brugge al het jaarlijkse congres van UNWTO (United Nations World Tourism Organisation) ontvangen, dat volledig in het teken stond van duurzame gastronomie. “We gaan verder met het aantrekken van internationaal gastronomische events. Dit jaar verwelkomen het BMCC en het Concertgebouw het congres ‘food for generations” van JCI. Daarnaast organiseren we zelf jaarlijks een ‘Staten-Generaal van de gastronomie’ en is er ook het gloednieuwe concept van Kookeet in september”, zegt burgemeester Dirk De fauw.
Wedstrijd als eerste concrete actie
Als eerste concrete actie is er in maart de ‘Flavourite Bruges month’. Met deze wedstrijd kunnen twintig deelnemers elke week een bon van vijftig euro winnen. Dit kan door te eten in een van de Brugse gastronomische restaurants en een foto van dit restaurantbezoek te delen op sociale media of door je eigen favoriete Brugse restaurant aan te bevelen op sociale media (Facebook, Instagram of Twitter) onder de hashtag #flavouritebruges. Eind maart valt er één hoofdwinnaar in de prijzen met een waardebon van 500 euro.
Foto: Persdienst Stad Brugge