In juni 2024 lanceerde Stad Brugge het draagbaar loket. Deze dienstverlening biedt een oplossing voor inwoners die zich niet of moeilijk kunnen verplaatsen naar de stadsloketten. Met een mobiele kit komt een medewerker van de Stad hen opzoeken om hun identiteitskaart aan te vragen en af te leveren. Op vrijdag 22 november 2024 wordt de honderdste identiteitskaart uitgereikt.
Aan de aanvraag van een identiteitskaart zijn strenge voorwaarden verbonden op het vlak van veiligheid. Met de kit kan de medewerker niet alleen een vingerafdruk en een pasfoto nemen, maar ook een handtekening registreren.
Schepen van Burgerzaken Jasper Pillen: “Dat we na de opstart in juni 2024 vandaag al de kaap van 100 uitgereikte identiteitskaarten bereiken, toont duidelijk aan dat er een toenemende behoefte is aan dienstverlening op maat. Ook met de Bus van de Bruggeling spelen we hier op in door in Brugge Noord de basisverlening naar de wijken te brengen.”
Het draagbaar loket heeft bovendien ook een sociale functie: veel inwoners geven aan dat ze het bezoek van de stadsmedewerker niet alleen waarderen voor de dienstverlening, maar ook voor het sociale contact.
“Dit toont aan hoe waardevol deze service is voor onze inwoners. We kijken ernaar uit om met deze service in de toekomst nog veel meer mensen te helpen en de service uit te breiden. Ons doel is om gemeentelijke diensten zo toegankelijk mogelijk te maken”, zegt schepen van Klantgerichte Dienstverlening Pieter Marechal.
Wie mobiliteitsproblemen heeft en een beroep wil doen op deze dienstverlening, kan een aanvraag doen via een maatschappelijk werker of sociale dienst. Je kunt je ook zelf aanmelden via www.brugge.be/formulieren/huisbezoek-aanvragen. Bij het huisbezoek moet je een doktersattest kunnen voorleggen.
Foto©Persdienst Stad Brugge