Vanaf woensdag 1 oktober 2025 breidt de stad Brugge haar fietszone aanzienlijk uit: van 90 naar maar liefst 390 straten. Bij de invoering van de fietszone in 2022 maakten ruim 90 straten deel uit van de binnenstad. Vanaf vandaag wordt quasi het volledige centrum binnen de R30 fietszone. Enkel de poortstraten en de trajecten van het openbaar vervoer blijven buiten de nieuwe zone.
Concreet betekent dit dat het centrum van Brugge nu 87 kilometer fietsstraten telt. Dat is het hoogste aantal in heel België. Brugge zet hiermee een stevige stap vooruit richting een fietsvriendelijker en leefbaarder stadscentrum.
Fietszone
In een fietszone spelen fietsers de hoofdrol. Auto’s en bussen mogen er maximaal 30 km/u rijden en mogen fietsers niet inhalen. In veel Brugse straten gold dit al in de praktijk, maar vanaf vandaag is dit ook wettelijk verankerd.
De uitbreiding maakt het verkeersbeeld overzichtelijker en veiliger voor iedereen. In totaal werden 170 kruispunten geanalyseerd en van nieuwe signalisatie voorzien.
“We maken van Brugge nog meer fietsstad dan dat ze al is”, zegt burgemeester Dirk De fauw. “Niet enkel in het centrum maar ook in de deelgemeenten zijn er al heel wat fietsstraten. De veiligheid van onze fietsers is heel belangrijk, en daarvoor zijn dit soort maatregelen nodig.”
Schepen van Openbaar Domein Franky Demon: “Wij waken over de vlotte bereikbaarheid, zowel voor woon-werkverkeer als voor recreatief verkeer. De dienst Openbaar Domein speelt daarin een sleutelrol door te zorgen voor aangepaste infrastructuur en duidelijke signalisatie. Op die manier bouwen we stap voor stap aan een Brugge dat leefbaar, veilig en bereikbaar blijft voor iedereen.”
Straten die buiten de fietszone vallen
Om de bereikbaarheid van het centrum en de vlotheid van het openbaar vervoer te blijven garanderen, vallen onderstaande straten buiten de fietszone:
Ezelstraat (poortstraat)
Langestraat (poortstraat)
Katelijnestraat (poortstraat)
as Vlamingstraat – Vlamingdam (openbaar vervoer)
Sint-Jorisstraat (openbaar vervoer)
Walweinstraat – Julius en Maurits Sabbestraat (openbaar vervoer)
Langerei (openbaar vervoer)
Kazernevest (openbaar vervoer)
Predikherenrei (openbaar vervoer)
Gruuthusestraat – Dijver – Rozenhoedkaai – Braambergstraat – Predikherenstraat (Openbaar vervoer)
Deze uitbreiding kadert in een bredere visie op verkeersveiligheid en leefbaarheid in de stad. Het is de bedoeling om het centrum aantrekkelijker maken voor fietsers, zonder de bereikbaarheid voor andere weggebruikers uit het oog te verliezen
“Er werden overal borden geplaatst zodat het duidelijk is dat een groot deel van Brugge nu een fietszone is”, zegt burgemeester Dirk De fauw. “De eerste maand treden we vooral sensibiliserend op. Zo krijgen weggebruikers de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie. Vanaf november schakelen we geleidelijk over naar een striktere controle.”
Foto: Persdienst Stad Brugge