Het Eerste Onthaal van OCMW Brugge in Hoogstraat 9 heeft een volledig vernieuwde onthaalbalie. De balie moet mensen op een comfortabele en laagdrempelige manier de weg doen vinden naar financiële en andere hulpverlening. Mensen die met een vraag aankloppen bij het OCMW, doen dat in heel wat gevallen via het Eerste Onthaal in Hoogstraat 9. De balie van het onthaal kreeg de voorbije maanden een grondige ‘make-over’. De bedoeling is duidelijk: cliënten nog comfortabeler, vlotter en laagdrempeliger bedienen.
Adviseur maatschappelijk werk, Veerle Van Vynckt: “Het aantal aanmeldingen in Hoogstraat 9 is sinds het begin van de coronacrisis sterk toegenomen. Heel wat mensen kampen immers met financiële en andere problemen en wij zijn het eerste aanspreekpunt om sociale bijstand te verlenen. Die bijstand is nodig wanneer een werkloosheidsuitkering, een ziekte-uitkering of een pensioen niet meer volstaan om de levenskost te dekken. Om mensen de weg te wijzen naar extra bijstand, is het belangrijk dat we hen op een goeie manier kunnen onthalen, ondersteunen of doorverwijzen.”
Die ondersteuning of doorverwijzing gebeurt vanaf nu dus aan een volledig vernieuwde onthaalbalie. Ze laat individueel en discreet cliëntencontact toe in een aangename omgeving. Onthaalmedewerker Hoogstraat 9, Kim Naeyaert: “Er is grondig over het concept van de balie nagedacht. De adviseur van onze preventiedienst, Christel Desutter bestudeerde de onthaalfunctie in Hoogstraat 9. Wij, de onthaalmedewerkers, konden onze ervaringen en noden delen. Samen met Christel werd de denkoefening gemaakt die tot dit meubelstuk heeft geleid. Voor het ontwerp en de uitwerking konden we een beroep doen op onze technische dienst. De expertise en creativiteit van het team heeft ervoor gezorgd dat de Hoogstraat nu is uitgerust met een toegankelijke, open balie die maximaal comfort biedt o.a. met hoog-laagtafels die voor iedere onthaalmedewerker kunnen aangepast worden. Zo kunnen we cliënten nog beter te woord staan.”
Dat kwalitatief onthaal in Hoogstraat 9 van groot belang is, bevestigen de cijfers zwart op wit. Gemiddeld komen er 100 – zeer diverse – hulpaanvragen per week toe, vaak te wijten aan het feit dat men over ontoereikende inkomsten beschikt. Sinds de coronacrisis is er ook een stijgende vraag naar thuishulp en maaltijdbezorging aan huis merkbaar.
Schepen van sociale zaken, Pablo Annys: “De cijfers liegen er niet om. In 2019 volgden we, vaak ‘vertrekkend vanaf de Hoogstraat’, 192 personen met een voorschotdossier van werkloosheidsuitkering op. In 2020 waren dat er 335, een astronomische stijging van 74%. Onze maatschappelijke werkers springen met hart en ziel bij en doen dat vanaf nu in de beste omkadering.
Afspraken voor de onthaalbalie in de Hoogstraat worden bij voorkeur telefonisch gemaakt, zodat we de wachtrijen beperken en coronaproof blijven werken. Wie zich toch spontaan aanmeldt, wordt uiteraard verder geholpen. De verbouwing op een bestaande locatie was in deze tijden niet evident, maar we zijn tevreden over het resultaat. Om de bezoekers én het personeel een extra hart onder de riem te steken op de vernieuwde werkplek, schenken we hen graag een ‘zoetigheidje’ via een lokale Brugse handelaar.” aldus nog voorzitter Annys. (Mario De Wilde)