Algemene luchtdruk:
Een hogedrukgebied boven de Noordzee heeft de regie over ons weer en zorgt voor stabilisatie van de atmosfeer. Maar: het is zo warm overal rond ons heen dat de minste trigger kan zorgen voor het ontstaan van regen- en onweersbuien en dat gebeurde vannacht boven Londen. Die buien komen nu onze kant op: zie dagbespreking.
Er wordt ook weer steeds warmere landlucht aangevoerd ook al is de wind eerst nog noordoost. In feite speelt het amper nog een rol uit welke richting de wind komt want er zit intussen overal rondom ons heel warme lucht…
De komende dagen zien we verder de opbouw van dit hogedrukgebied in het Noordzeegebied waarbij het verder naar het oosten schuift. Dat zorgt voor stabiliteit en aanvoer van heel warme landlucht, maar er blijven ook telkens restanten van storingen en buienlijnen dicht in de buurt. Bovendien krijg je door de grote hitte op het continent en in Frankrijk ook telkens het heel erg gemakkelijk ontstaan van onweerszones. Het oogt dan ook allemaal een beetje rommelig en toch nog wat onstabiel, maar tegelijk ook heel erg warm. De weersprognose toont dat ook met naar woensdag / donderdag toe nog steeds heel extreme waarden. Daarbij sluipen we richting de 35 graden en meer… Dat is werkelijk ONGEZIEN! We kregen de voorbije jaren ook wel eens een hele warme en zelfs ongezien hete dag, maar nog niet eerder een dergelijke reeks…
Aan de neerslagpluim hecht ik niet veel waarde. De regionale modellen worden daarvoor beter gevolgd. Die pikken beter de buienzones op die telkens kunnen ontstaan al zijn zelfs daar verrassingen mogelijk.
Vandaag:
De dag begint vandaag met een onvoorziene verrassing. Boven Londen ontstond de voorbije uren een heel fel onweerscomplex en dat maakt bij het starten van de dag de oversteek naar onze kust. Het is de vraag hoe lang dit systeem het nog overleeft, maar het zit al heel dicht bij de kust. Aan dit tempo komt het al heel snel binnen zodat er vanochtend eerst moet rekening gehouden worden met regen- en onweersbuien. Die trekken langzaam weg naar het oosten, maar het is de vraag hoe ver die zullen geraken. Lokaal is toch fel onweer weer mogelijk want je ziet dat de eerste buien die aan de Franse kust al geraken, daar zelfs weer activeren … Indien nodig volgen via whatsapp updates daarover.
Die buien gaan ook de maxima temperen uiteraard, maar toch klaart het nadien flink open vanmiddag wordt het dan ook weer erg warm. Wel nog behapbaar met maxima die wat vergelijkbaar zullen zijn met gisteren: rond de 30 graden landinwaarts. Aan zee eind de 20. De regel is: hoe verder van de kust af, hoe warmer het wordt.
De avond en nacht wordt rustig met heel erg warme minima die tegen de ochtend weer tussen 17 graden landelijk en vooraan de 20 zitten in de steden. Een nieuwe onweersverrassing zou niet mogen, al durf ik dat niet uitsluiten. De kaarten zijn zodanig warm dat we eigenlijk op ongekend terrein zitten en er is wel degelijk onstabiliteit aanwezig. Zie inleidende bespreking.
Morgen:
Morgen komen we dan in een nog warmere luchtmassa terecht en kan het nog warmer worden … Mogelijk gaan we landinwaarts in de loop van de dag richting de 35 graden … Aan zee telkens wat minder, maar ook daar kan het vlotjes 30 graden worden. Veel zon, amper wolken. Wel in de namiddag aan de kust wat afkoeling door een zeebries.
De buienkans blijft heel klein en de nachten heel erg warm.
Overmorgen:
Ook donderdag kan het extreem warm worden … ook dan gaan we mogelijk landinwaarts richting de 35 graden en meer. Over buienkansen spreek ik mij nog niet uit. Het kan zeker zoals je vandaag ook ziet.
Hele warme nachten daarbij.
Later:
Vrijdag sluit intussen ook aan in het rijtje van extreem warme dagen met ook dan kans op een onweer. Zeker later op de dag.
Ook in het weekeind blijft het doorzomeren met hoge maxima die telkens gemakkelijk richting de 30 graden en meer gaan. We zien eigenlijk één lange hittegolf op de kaarten staan. Pas later geleidelijk wat afkoeling.
Samenvatting:
Onweerskansen dus herneem ik de volledige dagbespreking hier:
De dag begint vandaag met een onvoorziene verrassing. Boven Londen ontstond de voorbije uren een heel fel onweerscomplex en dat maakt bij het starten van de dag de oversteek naar onze kust. Het is de vraag hoe lang dit systeem het nog overleeft, maar het zit al heel dicht bij de kust. Aan dit tempo komt het al heel snel binnen zodat er vanochtend eerst moet rekening gehouden worden met regen- en onweersbuien. Die trekken langzaam weg naar het oosten, maar het is de vraag hoe ver die zullen geraken. Lokaal is toch fel onweer weer mogelijk want je ziet dat de eerste buien die aan de Franse kust al geraken, daar zelfs weer activeren … Indien nodig volgen via whatsapp updates daarover.
Die buien gaan ook de maxima temperen uiteraard, maar toch klaart het nadien flink open vanmiddag wordt het dan ook weer erg warm. Wel nog behapbaar met maxima die wat vergelijkbaar zullen zijn met gisteren: rond de 30 graden landinwaarts. Aan zee eind de 20. De regel is: hoe verder van de kust af, hoe warmer het wordt.
De avond en nacht wordt rustig met heel erg warme minima die tegen de ochtend weer tussen 17 graden landelijk en vooraan de 20 zitten in de steden. Een nieuwe onweersverrassing zou niet mogen, al durf ik dat niet uitsluiten. De kaarten zijn zodanig warm dat we eigenlijk op ongekend terrein zitten en er is wel degelijk onstabiliteit aanwezig. Zie inleidende bespreking.
Geert, dinsdag 23 juni, 06.30 uur





