In 2021 werden in de historische binnenstad van Brugge 4,5 miljoen bezoekers geteld die er een paar uur, een dag of meerdere dagen verbleven. Dit is 31% meer dan in 2020 maar 42% minder dan in 2019.
Brugge heeft sinds 2015 een eigen bezoekersbarometer die op basis van mobiele telefoniedata het aantal bezoekers en de herkomstgegevens bijhoudt. In 2021 registreerde deze barometer 897.000 dagrecreanten (inwoners uit de omliggende gemeenten), 3.100.000 dagjesmensen en 555.000 verblijfstoeristen. Alles samen was dit goed voor 850.000 overnachtingen in Brugge.
Net zoals in 2020 kwam meer dan driekwart van de bezoekers het afgelopen jaar uit eigen land. Schepen van Toerisme Mieke Hoste: “Daar hebben we met diverse campagnes ook keihard op ingezet. We noteren een recordaantal binnenlandse aankomsten en overnachtingen, respectievelijk 67% en 80% meer ten opzichte van het pre-coronajaar 2019.”
Deze situatie is atypisch voor Brugge, want doorgaans is bijna de helft van de bezoekers van buitenlandse herkomst. Gelet op de internationale reisbeperkingen en diverse maatregelen waren die er in 2021 – niet verrassend – zeer beperkt. Hun aantal bedroeg amper een kwart van wat gangbaar is. Bezoek van buiten de EU was feitelijk onbestaande, dus waren er ook amper bezoekers uit de voor Brugge belangrijke buitenlandmarkten die het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zijn.
Geen aanbod zonder vraag, maar ook geen vraag zonder aanbod. Tot 8 mei was de horeca verplicht gesloten en pas vanaf 9 juni mochten de binnenruimtes terug open. Burgemeester Dirk De fauw: “Vanaf dan konden we terug een min of meer volwaardige stadsbeleving aanbieden en zien we dat ook het klassieke bezoekerspatroon terugkeert met pieken in juli, augustus en december als topmaand. Met dank aan Wintergloed die we niet zonder moeite en extra inspanningen toch hebben kunnen laten doorgaan.”
Desondanks zijn de cijfers wat ze zijn en dat laat zich voelen in de omzet uit toerisme. Die wordt voor het voorbije jaar op ca. 325 miljoen euro geraamd en dat is de helft minder dan in 2019.
Schepen Mieke Hoste: “We hopen dit jaar echt op beterschap voor onze toeristische ondernemers. Vanuit onze virtuele, online- en perswerking hebben we de afgelopen maanden hard gewerkt om onze stad top-of-mind te houden in de markten en bij de doelgroepen die er voor Brugge toe doen. Hier gaan we straks de vruchten van plukken. Bovendien zijn we klaar om met enkele activerende campagnes in de buurlanden de toeristische relance echt op gang te brengen zodra de reis- en boekingsintenties de goede richting uitgaan.”
Foto: Persdienst Stad Brugge : Toerisme-schepen Mieke Hoste bij Frederik Thomas